W szkole realizowane jest innowacja pedagogiczna o charakterze organizacyjno – metodycznym z zakresu profilaktyki uniwersalnej
1. Określenie rodzaju innowacji:
Innowacja ma charakter metodyczno – organizacyjny, gdyż dotyczy zmian w organizacji kształcenia i wychowania oraz metod pracy dydaktycznej i wychowawczej.
2. Czas trwania innowacji:
Innowacja będzie realizowana od listopada do bezterminowo.
3. Autorzy innowacji:
mgr Monika Bizgwa- pedagog w ZSP w Jejkowicach, nauczyciel WOS, wychowania do życia w rodzinie, doradca zawodowy
mgr Honorata Maciończyk- psycholog, pedagog w SP im. Stanisława Staszica w Jankowicach, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny
mgr Monika Strzebniok- pedagog w SP nr 2 im. św. Jadwigi w Świerklanach, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny
mgr Agnieszka Czerwik-Zaniewska – pedagog w SP nr 2 im. św. Jadwigi w Świerklanach, nauczyciel współorganizujący, terapeuta pedagogiczny
mgr Anna Oleksy – pedagog w SP nr 1 im. Ludwika Holesza w Świerklanach, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny
4. Zakres innowacji:
1. Klasy objęte innowacją:
Innowacją zostaną objęte klasy VIII ZSP w Jejkowicach, SP im. Stanisława Staszica w Jankowicach, oraz SP nr 1 im. Ludwika Holesza w Świerklanach i SP nr 2 im. Świętej Jadwigi w Świerklanach.
2. Nakłady finansowe:
Szkoły z terenu gminy Świerklany zwrócą się z prośbą o wsparcie fiansowe realizowanych działań do Gminnej Komisj Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Miejsce wdrażania innowacji: ZSP w Jejkowicach, SP im. Stanisława Staszica w Jankowicach, oraz SP nr 1 im. Ludwika Holesza w Świerklanach i SP nr 2 im. Świętej Jadwigi w Świerklanach.
5.Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane:
Ponad 10 lat temu pedagog szkolny w Jejkowicach zainicjowała powstanie programu profilaktycznego ”Narkotyki? Nie, dziękuję ja chcę żyć!”. Program był skierowany początkowo do starszych klas gimnazjum, ale w związku z pozytwnymi opiniami o programie chciałybyśmy go kontyynuować po reformie w klasach 8 w odświeżonej formie w ramach innowacji „Narkotykom mówimy NIE!“ Każda szkoła podjmuje inne zadania do realizacji, tworząc wspólnie Międzygminny Projekt Profilaktyczny pod tą samą nazwą. Chciałyśmy, by profilaktyka uzależnień miała dla uczniów ciekawą formę. W związku z tym w programie znajdują się następujące pozycje:
I – konkurs wiedzy o uzależnieniach;
II – pogadanka profilaktyczna prowadzona co roku przez specjalistę, psychologa lub pedagoga;
III – rozgrywki sportowe z elementamii profilaktyki;
IV – profilaktyczny konkurs plastyczny;
V – konkurs na film profilaktyczny.
6.Cele innowacji:
Cel główny:
Profilaktyka uzależnień
Cele szczegółowe:
- promowanie zdrowego stylu życia;
- integracja w grupie;
- pogłębienie wiedzy dotyczącej szkodliwości narkotyków;
- profilaktyka antynarkotykowa;
- współpraca i intergracja szkół;
- doskonalenie współpracy i współdziałania w grupie;
- zasady rywalizacji fair play;
- aktywne słuchanie;
Działania wychowawcze:
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za swoje decyzje i czyny;
- kształtowanie umiejętności bycia asertywnym;
- umiejętność współpracy w grupie;
- wrażliwość na cierpienie innych osób;
- rozwijanie postaw prospołecznych.
7. Oczekiwane efekty
Osiągnięcia uczniów:
- wiedzą jak się zachować, gdy ktoś im proponuje kupno lub spróbowanie narkotyków;
- znają rodzaje narkotyków;
- wiedzą jak rozmawiać, gdy pojawi się problem narkotykowy;
- wiedzą jakie grożą kary za posiadanie narkotyków;
- znaja zagrożenia dla zdrowia i życia spowodowane zażywaniem środków odurzających;
- potrafią odpowiednio reagować i wskazać możliwości pomocy osobom zażywającym środki odurzające;
- potrafią otwarcie wyrażać swoje zdanie i opinie oraz przyjmować argumenty innych osób.
8. Ewaluacja:
Ewaluacja będzie przebiegała na bieżąco po zakończeniu programu.